Проект урядової податкової реформи - вже на сайті ВРУ
7 листопада у Верховній Раді зареєстрований законопроект №5368 "Про внесення змін до Податкового кодексу України (щодо покращення інвестиційного клімату в Україні)". Щоправда, текст його оприлюднений лише вчора, 9 листопада.
Автором законопроекту є Прем'єр-міністр України В. Гройсман.
Деталі первинного тексту проекту під час його громадського обговорення ми аналізували у своїх матеріалах раніше:
- Податок на прибуток у проекті податкових змін від Мінфіну
- ПДВ-зміни в проекті податкової реформи від Мінфіну
- Єдиний податок: аналізуємо проект податкових змін від Мінфіну
- ПДФО в проекті податкової реформи від Мінфіну
- Акциз та податок на майно - в проекті податкових змін від Мінфіну
- Спрощення адміністрування податків у 2017 році: версія Мінфіну
Після доопрацювання головні зміни, які принесе законопроект №5368, залишилися ті ж самі. Коротко нагадаємо про них.
Податок на прибуток
Все, про що ми писали у аналітиці, залишилося у зареєстрованому проекті, хоча і в дещо зміненому вигляді.
Серед запропонованих змін слід звернути увагу на такі.
Зміни до ст. 138 ПКУ
Об’єкт оподаткування збільшуватиметься на вартість ремонтів, поліпшень невиробничих ОЗ та НА. Однак ці витрати не згоратимуть, а зменшуватимуть об’єкт оподаткування у звітному періоді ліквідації таких активів, а також у разі їх продажу (щоправда, лише в межах отриманого від такого продажу доходу).
Аналогічна норма з'явиться в ПКУ і щодо вартості самих невиробничих ОЗ та НА. Як і раніше, в податковому обліку амортизація таких активів не здійснюватиметься, а нарахована в бухобліку – збільшуватиме об’єкт оподаткування. Але при ліквідації або продажу таких невиробничих активів їх вартість буде враховано для визначення об’єкту оподаткування: їх залишкова вартість з даних бухобліку його збільшить, проте первісна – зменшить (в разі продажу – в межах доходу від нього).
Зміни до ст. 139 ПКУ
Нарешті буде вирішено проблему врахування для визначення об’єкту оподаткування створеного платником резерву сумнівних боргів. Отже, з наступного року створювати такий резерв в бухбліку буде вигідно (на відміну від 2015-2016 рр).
Зміни щодо сплати роялті на користь нерезидентів
З двох дублюючих один одного пп. 140.5.5 та 140.5.6 ПКУ залишать лише один – пп. 140.5.6 ПКУ. А в платників податку нарешті буде чітка уява, як відображатимуться ці витрати в податковому обліку.
Зміни щодо деяких негосподарських витрат (нові пп. 140.5.10- 140.5.13 ПКУ)
З наступного року об’єкт оподаткування збільшуватиметься на суму:
- безповоротної фіндопомоги (безоплатно наданих товарів, робіт, послуг) особам, що не є платниками, та платникам податку на прибуток за ставкою 0%. Виняток встановлено лише для надання допомоги фізособам (!) та неприбутковим організаціям (допомога яким, як і раніше, обмежуватиметься 4% оподаткованого прибутку минулого року);
- витрат від визнаних в бухобліку штрафів, пені, неустойок. Але і для цих виплат на користь фізосіб є винятки!
Також об’єкт оподаткування збільшуватиметься:
- на суму податку на нерухоме майно щодо об’єктів нежитлової нерухомості, врахованого у витратах звітного періоду відповідно до правил бухобліку,
- і на суму доходу, отриманого як оплата за товари (роботи, послуги), відвантажені (надані) під час перебування на спрощеній системі оподаткування.
Податкові канікули
Окремої уваги заслуговують так звані "податкові канікули"- можливість застосування до 31 грудня 2021 року нульової ставки податку на прибуток, встановленої п. 43 підр. 4 розд. ХХ ПКУ.
Податок на вилучений капітал
Очікувано - про податок на вилучений капітал у законопроекті не йдеться.
Нагадаємо, що свою думку щодо перспектив заміни податку на прибуток податком на вилучений капітал висловила й Н. Южаніна у інтерв’ю щодо податкової реформи.
Податок на доходи фізичних осіб (ПДФО)
Більшість змін щодо оподаткування ПДФО, про які ми розповідали раніше, знайшли своє відображення в зареєстрованому законопроекті.
Однак у ньому немає норм щодо впровадження нової категорії самозайнятих осіб - фізосіб, які здійснюють індивідуальну діяльність.
Натомість можливість визнавати витрати в сумі амортизації ОЗ та НА, їх ремонту та залишкової вартості в разі ліквідації надається усім підприємцям на загальній системі оподаткування.
Очікувано - можливості не застосовувати РРО такі підприємці не отримали.
Окрім того, роботодавцям слід звернути увагу на зміни у розмірі добових:
1) формула для визначення добових по Україні не змінилася – це 0,2 від мінімальної зарплати станом на початок року. Однак, яка б не була мінімальна зарплата на 01.01.2017 р. - 1600 чи 3200 грн -це призведе до збільшення добових по Україні в гривневому розмірі;
2) розмір добових за кордон зміниться кардинально - з 0,75 розміру мінімальної зарплати збільшено до 40 євро на день. І, аби визнати гривневу суму таких добових, слід взяти офіційний обмінний курс гривні до євро, установлений НБУ, в розрахунку за кожен день перебування у відрядженні.
Податок на додану вартість (ПДВ)
Зміни, які пропонуються щодо цього податку, ми докладно розглядали в аналітиці тут.
Якщо законопроект №5368 буде прийнято, то:
- про спецрежим для сільськогосподарських товаровиробників можна буде забути;
- у податківців з'явиться єдиний реєстр осіб, які подали заяви на отримання бюджетного відшкодування замість незрозуміло навіщо існуючих нині двох;
- складання розрахунку коригування до податкової накладної подовжить строк, протягом якого покупець може користуватися податковим кредитом за нею;
- зміняться строки реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування, як і граничний термін, протягом якого їх взагалі можна буде зареєструвати в ЄРПН;
- у податковій накладній та розрахунку коригування до неї з'явиться новий обов’язковий реквізит - код УКТ ЗЕД для усіх товарів та код за Державним класифікатором продукції та послуг для усіх послуг (так, робіт це теж стосується).
Натомість ми рано раділи щодо можливості не нарахувати ПЗ при списанні запасів. На жаль, до п. 189.2 ПКУ відповідні зміни Уряд вирішив не вносити.
Чомусь не склалося і з продовженням строку користування податковим кредитом за «старою» податковою накладною у тих платників ПДВ, які використовують касовий метод! Як і зараз, у наступному році, їм на це надаватиметься лише 60 днів з дати списання коштів з рахунку.
Єдиний податок
Про скасування спрощеної системи оподаткування в законопроекті №5368 не йдеться. Тобто усі чотири групи та критерії перебування в них залишатимуться в 2017 році без змін.
А це означає, якщо дохід за 2016 рік платники єдиного податку І – ІІІ груп отримали більше ніж встановлено для відповідних груп, до яких вони відносяться, то з 01.01.2017 року на них чекає перехід на загальну систему.
Але у разі затвердження мініміальної зарплати на рівні 3200 грн, це дуже вплине на розмір єдиного податку для платників І та ІІ групи єдиного податку.
Докладно про інші зміни, які присутні і в законопроекті №5368
***
Які із зазначених змін дійдуть до новорічної редакції ПКУ - ми з вами дізнаємося після того, як законопроект отримає статус Закону і буде оприлюднений. Тоді буде усе - і радість, і розчарування, і кропітка робота щодо аналізу, вивчення і застосування на практиці. А зараз ми, як і ви, затамували подих і чекаємо!